Řazení produktů podle návštěvnosti, prodejnosti, popularity (4.7.4)
Ve verzi 4.7.4 uvádíme nové způsoby řazení zboží. Denně vypočítáváme indexy prodejnosti a návštěvnosti výrobků, podle nichž je nyní možné zboží řadit.
Období, za které se mají návštěvnost a objednávky do indexů započítávat, je nastavitelné.
Zavedli jsme i index Popularita, který v sobě zahrnuje oba výše uvedené a také další parametry, jako je hodnocení zboží zákazníky. Popularitu můžete ovlivnit nastavením příznaků Tip nebo Akce.
Způsob výpočtu si nastavíte podle svých potřeb, jednotlivé parametry jsou v Manageru detailně vysvětleny.
Nastavení internetové části prodejny / Konfigurační parametry / Ceník, katalog, detail / Řazení podle popularity
Doplnění do šablony
Příslušné názvy indexů a textů jsou zřejmé z následující ukázky použité v šabloně ResponsiveIS5/Catalogue/Sort.ascx
<shop:Test Expression = "shop:GetConfigValue(config=OrderingByPopularity,Property=Enabled)" runat=server>
<SuccessTemplate>
<li><shop:GetSortLink Ordering="ProductPopularityIndex" OrderType="desc" Text="shop:GetText(TextID=Catalogue_Ordering_Per_Popularity)" runat="server" /></li>
</SuccessTemplate>
</shop:Test>
<shop:Test Expression = "shop:GetConfigValue(config=OrderingByVisits,Property=Enabled)" runat=server>
<SuccessTemplate>
<li><shop:GetSortLink Ordering="ProductVisitsIndex" OrderType="desc" Text="shop:GetText(TextID=Catalogue_Ordering_Per_Visits)" runat="server" /></li>
</SuccessTemplate>
</shop:Test>
<shop:Test Expression = "shop:GetConfigValue(config=OrderingBySale,Property=Enabled)" runat=server>
<SuccessTemplate>
<li><shop:GetSortLink Ordering="ProductSaleIndex" OrderType="desc" Text="shop:GetText(TextID=Catalogue_Ordering_Per_Sale)" runat="server" /></li>
</SuccessTemplate>
</shop:Test>
<shop:Test Expression = "shop:GetConfigValue(config=OrderingByBallot,Property=Enabled)" runat=server>
<SuccessTemplate>
<li><shop:GetSortLink Ordering="ProductBallotIndex" OrderType="desc" Text="shop:GetText(TextID=Catalogue_Ordering_Per_Ballot)" runat="server" /></li>
</SuccessTemplate>
</shop:Test>
A co vzorec výpočtu?
"Opravdu musím číst o nějakém vzorci? Koho zajímají nějaké značky a vysvětlivky, výpočty a tabulky... Chci to prostě zapnout a používat"
Ne, nemusíte. Prostě zapněte a používejte.
Konkrétní vzorec není důležitý. Najdeme-li lepší způsob určení popularity, zřejmě jej použijeme. Ani konkrétní číselná hodnota není důležitá, důležité je pořadí.
Pro ty z vás, koho konkrétní způsob určení popularity zajímá:
Použité značky:
N - Index návštěvnosti
P - Index prodejnosti
H - hodnocení zákazníků
[N/P] - Průměrný počet zobrazení produktu na 1 nákup.
Wn - Váha indexu návštěvnosti (výchozí = 1)
Wp - Váha indexu prodejnosti (výchozí = 1)
Základní popularita bez vlivu hodnocení a příznaků:
PopularitaZ = Wn *
N + Wp *
P * [N/P]
Násobením prodejnosti průměrnou návštěvností na 1 objednávku:
P * [N/P] docílíme toho, že nesčítáme hrušky a jablka, ale jen jablka a jablka (odpovídající hruškám).
Popularita včetně vlivu hodnocení:
[H+/-] - upravené hodnocení, + je lepší než střední nebo nehodnocené, - je horší než střední nebo nehodnocené
h0 - konstanta (podle vlivu hodnocení: 1, 10, 100)
Kh - koeficient (podle vlivu hodnocení 1.5, 2.25, 3,375)
Popularita = (PopularitaZ + h0 * [H+/-]) * (Kh ^ [H+/-])
- k návštěvnosti/prodejnosti se u kladně hodnocených přičte konstanta, u negativně se odečte konstanta
- součet se násobí koeficientem umocněným na hodnocení
Proč právě takto? Kdo stanovil vzorec a konstanty?
Žádný předem daný důvod, stanovený předpisy nebo zákony není. Chtěli jsme zahrnout vliv hodnocení - lépe hodnocené aby měly vyšší číslo oproti hůře hodnoceným nebo nehodnoceným. Násobíme proto, aby se projevil rozdíl násobný, nejen absolutní. Mohlo by se násobit přímo hodnocením, ale pak by se obtížně zohledňoval vámi stanovený vliv hodnocení.
Konstanta h0 je zavedena kvůli tomu, aby se i nenavštěvovaným výrobkům (tj. PopularitaZ=0) s dobrým hodnocením zvýšila popularita.
Konstanta podle vlivu je mocnina čísla 1,5 hodnotou vlivu (slabý=1, střední=2, silný=3)
Koeficient podle vlivu je mocnina čísla 10 hodnotou vlivu-1 (tj. slabý=0, střední=1, silný=2)
Nevíme, zda jsme zvolili nejlepší možný způsob, ale věříme, že dává použitelné výsledky.
Příklad: Vliv hodnocení nastaven na slabý, výrobek byl 100x zobrazen a ani jednou zakoupen
Průměrné hodnocení zákazníků = 5 hvězdiček z 5
h0 = 1, Kh=1,5, H = 5, H+/-= +2, (K
h ^ [H+/-]) = 1,5 ^ 2=2,25
Popularita5* = (100 + 1 * 2) * 2,25 = 229
Průměrné hodnocení zákazníků = 4 hvězdičky z 5
h0 = 1, Kh=1,5, H = 4, H+/-= +1, (K
h ^ [H+/-]) = 1,5 ^ 1=1,5
Popularita4* = (100 + 1,5 * 1) * 1,5 = 152
Tabulky pro různě silné vlivy a velikosti hodnocení
MÍRNÝ |
Hodnocení |
5 |
4 |
3 |
2 |
1 |
Návštěvnost+prodejnost |
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
h0 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
H+/- |
2 |
1 |
0 |
-1 |
-2 |
Kh |
1,5 |
1,5 |
1,5 |
1,5 |
1,5 |
Popularita |
229,5 |
151,5 |
100 |
66 |
43,55556 |
|
2,3x |
1,5x |
1 |
-33% |
-66% |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
STŘEDNÍ |
h0 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
H+/- |
2 |
1 |
0 |
-1 |
-2 |
Kh |
2,25 |
2,25 |
2,25 |
2,25 |
2,25 |
Popularita |
607,5 |
247,5 |
100 |
40 |
15,80247 |
|
6x |
2,5x |
1 |
-60% |
-85% |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
SILNÝ |
h0 |
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
H+/- |
2 |
1 |
0 |
-1 |
-2 |
Kh |
3,375 |
3,375 |
3,375 |
3,375 |
3,375 |
Popularita |
3417,188 |
675 |
100 |
0 |
-8,77915 |
|
34x |
6,7x |
1 |
-100% |
-111% |
Popularita včetně vlivu příznaků:
CTIP - konstanta (podle vlivu příznaku: 1, 10, 100)
KTIP - koeficient (podle vlivu hodnocení 2, 4, 8)
Popularita = (PopularitaZ + CTIP) * KTIP